Průběh zkoušky
Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.
Osvobození od plněný některých zkušebních požadavků
Je-li uchazečem osoby, která předložením platného osvědčení o získání profesní kvalifikace nebo dokladu o získání úplné profesní kvalifikace prokáže získání některé odborné způsobilosti shodující se co do rozsahu a obsahu s odbornou způsobilostí ověřovaného zkoušku, zkoušející pro účely zkoušky uzná již dříve ověřenou odbornou způsobilost uchazeče. Při konání zkoušky uchazeče osvobodí od plnění zkušebních požadavků, jimiž by tato odborná způsobilost byla opětovně ověřována, pokud toto osvobození nenaruší řádné ověření ostatních požadavků stanovených hodnotícím standardem, které má uchazeč při zkoušce splnit.
Písemné ověření
Písemné ověření probíhá formou písemného testu, tj. výběrem z pěti možností odpovědí, kdy je správná pouze jedna odpověď. Všechny otázky jsou hodnoceny vždy 1 bodem. Pro úspěšné hodnocení testu je třeba dosáhnout alespoň 75 % úspěšnosti. Celkově test obsahuje 30 otázek, kdy se tento skládá ze dvou částí, kdy každá část je hodnocena samostatně:
a) Terminologie týkající se funkcí a parametrů HW a SW prostředků se zaměřením na využití ve školství – 20 otázek s časovým limitem 30 minut
b) Orientace se ve školské legislativě a legislativě týkající se autorských práv a ochrany dat – 10 otázek s časovým limitem 20 minut.
Praktické předvedení a ústní ověření
Autorizovaná osoba připraví minimálně 3 varianty modelové situace pro různé typy škol (ZŠ, SŠ, VOŠ), kdy si uchazeč jednu variantu vylosuje a:
a) zpracuje ICT plán školy
b) navrhne realizaci financování ICT plánu
c) navrhne využití moderních ICT prostředků v jednotlivých vzdělávacích předmětech
d) v souladu s ICT plánem navrhne vhodný HW a SW pro školu.
Autorizovaná osoba připraví minimálně 3 modelové situace pro různé typy škol (ZŠ, SŠ, VOŠ), kdy si uchazeč jednu variantu vylosuje a:
a) provede monitoring a analýzu dostupných dotačních programů
b) vybere vhodný dotační program a navrhne způsob zapojení školy do zvoleného dotačního programu
c) navrhne potřebné ICT prostředky do určitého dotačního programu, do kterého se chce škola zapojit.
Autorizovaná osoba připraví minimálně 3 modelové situace pro různé typy škol (ZŠ, SŠ, VOŠ), kdy si uchazeč jednu variantu vylosuje a:
a) provede analýzu potřeby učitelů v oblasti dalšího vzdělávání v ICT v návaznosti na vzdělávací program školy a s ohledem na kariérní řád na základě zadané modelové situace
b) analyzuje dostupné vzdělávací programy a akce pro pedagogy školy v oblasti ICT
c) sestaví plán vzdělávání pedagogů v oblasti ICT
V návaznosti na vytvořený plán vzdělávání pedagogů v oblasti ICT navrhne možná interní školení pro učitele. Rozpracuje obsah kurzu do hodinového scénáře včetně volby didaktických pomůcek, metod výuky a volby evaluačních nástrojů pro ověření úrovně dosažených kompetencí a navrhne možná interní školení. Z nich pak jedno vybere a rozpracuje osnovu školení a metodiku vzdělávání. Uchazeč vychází ze stavu popsaného v modelové situaci, kterou si vylosoval.
Praktické předvedení
Předvede dovednosti na vybrané modelové hodině (předmět zvolí uchazeč). Uchazeč si předem (doma, ve škole) v souladu s HW a SW vybavením autorizované osoby metodicky připraví hodinu se zařazením ICT prostředků a demonstruje dle této metodiky. Důraz je kladený na práci s ICT – zapojení ICT prostředků v konkrétní hodině, úroveň zapojení žáků/studentů v hodině, úroveň motivace pedagogů.
Ústní ověření
Uchazeč navrhne adekvátní zabezpečení dat učitelů a žáků/studentů, zvolí vhodný systém zabezpečení a zálohování dat, z nabídky na trhu zvolí vhodný informační a vzdělávací systém pro školu dle zadaných požadavků, svůj výběr odůvodní a navrhne implementace.
Veškeré podklady a přípravy budou autorizovanou osobou archivovány.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 3 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 20 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 6 až 7 hodin (hodinou se rozumí 60 minut).
Minimální vybavení zkušební místnosti
Zkušební místnost pro písemnou a praktickou část zkoušky bude vybavena následujícími pomůckami a ICT prostředky: tabule, interaktivní dataprojektor s plátnem nebo dataprojektor s interaktivní tabulí (případně s dotykovou obrazovkou), multimediální notebook nebo PC, připojení k internetu, tiskárna, psací potřeby, papír.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Autorizovaná osoba oznámí uchazeči výsledek zkoušky písemným sdělením, předaným nebo zaslaným uchazeči do 5 dnů ode dne konání zkoušky nebo její poslední části; vykonal-li uchazeč zkoušku úspěšně, autorizovaná osoba mu v uvedené lhůtě zároveň předá nebo zašle osvědčení.
Přezkoumání průběhu a výsledků zkoušky
Každý, kdo konal zkoušku, může písemně požádat Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Odbor dalšího vzdělávání a péče o pedagogické pracovníky, oddělení dalšího vzdělávání, Karmelitská 529/5, 118 12 Praha 1 – Malá Strana o přezkoumání průběhu a výsledků zkoušky do 15 dnů ode dne, kdy mu bylo doručeno sdělení o výsledku zkoušky.
Příslušný autorizující orgán podle podkladů zkoušejícího a dalších osob přítomných při zkoušce rozhodne o žádosti o přezkoumání ve lhůtě 60 dnů ode dne jejího doručení, a to tak, že buď potvrdí výsledek zkoušky, nebo, bylo-li hodnocení učiněno v rozporu s postupem uvedeným v § 18 zákona č. 179/2006 Sb. nebo se vyskytly jiné závažné nedostatky, které mohly mít vliv na řádný průběh zkoušky nebo její hodnocení, nařídí opakovanou zkoušku. Rozhodnutí autorizujícího orgánu se oznamuje žadateli, jakož i autorizované osobě nebo předsedovi zkušební komise.
Opakovaná zkouška se koná nejpozději do 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí o žádosti o přezkoumání žadateli, a to před tou autorizovanou osobou anebo zkušební komisí, před kterou se konala předchozí zkouška. Opakované zkoušce je přítomen zástupce MŠMT. Zjistí-li autorizující orgán závažné nedostatky v průběhu nebo hodnocení opakované zkoušky, postupuje podle § 16 odst. 2 písm. d) z.č. 179/2006 Sb.
Náklady opakované zkoušky hradí autorizovaná osoba; úhrada se neplatí.
Každý má právo nahlédnout do všech materiálů týkajících se jeho osoby, které mají význam pro rozhodnutí o průběhu a výsledku zkoušky.